Telefonische verkopers... Ik heb het er niet zo op. Raoul Heertje had er een goede oplossing voor: je vraagt: "heeft u even?" en je geeft vervolgens de telefoon aan je dochtertje die een leuk kleine kindergesprek gaat voeren. Alleen al voor dat doel had ik graag een kind gehad. Een andere oplossing is te zeggen: "Een momentje alstublieft," om vervolgens de telefoon ergens neer leggen en door te gaan met waarmee je bezig was.
Vandaag werd ik gebeld door iemand van Pretium, een telefoonaanbieder waar ik trouwens wel echt bij zit. Dat begin irriteert me al: je zegt je naam en de een of andere sukkel begint met: "Heb ik het genoegen te spreken met de heer Haan?" Ja, natuurlijk heeft u dat genoegen! Vervolgens kwam er een verhaal over een prachtig aanbod: ik zou een cadeauboek krijgen met fantastische aanbiedingen, minder hoeven betalen voor mijn telefonie en ook nog wekelijks kans maken op een prijs in een loterij. En dat alles gratis en voor niets! Ja ja... "Nou, hoe klinkt dat, meneer?" vroeg de stem aan de lijn. "Wil je dat ik zeg: prachtig of zo?" zei ik lichtelijk geïrriteerd. De stem - ik was vast de honderdzoveelste klant van vandaag - interpreteerde dat blijkbaar als: "Ja, ik stem in met dit prachtige aanbod!" Van dat punt was ik evenwel nog mijlen ver verwijderd.
Maar dat had de stem niet echt door. Die begon met het volgende punt op zijn vragenformulier: "Kan ik dan even uw adresgegevens controleren?" Toen had ik het wel een beetje gehad. Ik zei dat ik mij niet kon herinneren dat ik met het prachtige aanbod had ingestemd. En dat zo'n prachtig aanbod vast geen zuivere koffie was. Dat er vast nog een flinke adder onder het gras zat. Dat ik dan bijvoorbeeld ook wekelijks interessante post zou ontvangen met interessant aanbiedingen waar ik niet in het minst in geïnteresseeerd was: Pretium-propaganda. Het was best vreemd, maar na een aanvankelijke aarzeling ging de stem toch onverdroten voort: "En bent u toevallig getrouwd? Want dan maakt u 2 keer zo veel kans op een prijs bij de loterij!" Ik repliceerde: "Daar krijgt u problemen mee! Dat mag helemaal niet, dat gaat in tegen het anti-discriminatieprincipe als niet iedereen evenveel kans maakt!" "Hoe bedoelt u?" sprak de stem. Ik herhaalde de boodschap. Na weer een aarzeling kwam de stem niet meer terug, maar klonk een piep-piep-piep-toon.
Het blijft toch vreemd... Ook al zou ik niets meer hoeven te betalen en 100 euro toe krijgen, ik zou niet ingaan op een mij telefonisch gedaan aanbod. Hoe dat komt? Tsja... Zo'n snaak die me niet eens kent en via de telefoon ongevraagd mijn huiskamer binnendringt met ongevraagde aanbiedingen. Het moet niet gekker worden!
PS: Inmiddels heb ik alle telefonische terreur laten blokkeren via www. infofilter.nl. Ben benieuwd of het werkt!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten